Sammenslutningen

Stævner i Sammenslutningen Nordjylland

• Der er ingen krav om at være medlem af en rideklub for at deltage i Sammenslutningens stævner
  • "Stævnetøj" er IKKE et krav.
  • Godkendt ridehjelm ER et krav!
  • Børn og unge under 18 år skal bære sikkerhedsvest i Sammenslutningens springklasser.
  • Der skal bæres stævnenummer i alle klasser.
  • Der er ingen aldersgrænse ved start på pony, men er rytter over 18 år, skal man starte i hesteklasserne. Der henstilles dog til, at ekvipagen er harmonisk.

HUSK

Man kan sagtens starte stævner i DRF samtidig med, at man starter venskabs-stævner i Sammenslutningen Nordjylland.

Sammenslutningen Nordjylland

I 90’erne var der et fællesskab, der kaldte sig selv sammenslutningen. Den bestod af mindre rideklubber, som ikke var under DRF. Sammenslutningen var på daværende tidspunkt særdeles populær. Rigtig mange små og uøvede ekvipager startede stævner i sammenslutningen dengang, hvor fokus var at skabe nogle hyggelige rammer omkring en fælles interesse for hesten og dens brugskundskaber.

Sammenslutningen Nordjylland er et lignende fællesskab, som vi alle mener, der fortsat er behov for. Vi startede op i 2019 og består af en blandet gruppe, som både er af privatejet steder og mindre rideklubber, men med en fælles holdning, som er, at ridning og stævner skal være for ALLE. Der er brug for, at nogle gør mere for de allermindste, de mest uøvede eller for dem, som egentlig bare gerne vil ud og give deres unge firbenet ven en masse gode oplevelser. Der er brug for at forældre kan have deres børn med ud, hvor de får lov at opleve en hyggelig og tryg atmosfære, når deres barn skal ride deres måske første stævne. De skal selvfølgelig føle sig velkommen. Klubben eller stedet skal være imødekommende og snaksaglige. Vi skal være en ”platform”, hvor både forældre kan ”klædes på” til ponyverdnen, og ekvipager kan oparbejde selvtillid til de lidt større stævner.

Sammenslutningen Nordjylland vil hvert år afholde venskabsstævner i spring og dressur samt mange andre tiltag i børnehøjde. Vi er ikke økonomisk afhængige af hinanden, men blot et fællesskab, som gerne vil gøre tingene ens, så I derude ikke forvirres mere end højst nødvendigt. Du skal ikke være medlem af en klub for at deltage i vores ridekonkurrencer, ej heller har vi krav om diverse licens eller gebyrer. Du ser vores begivenheder på vores facebookside og melder blot til, som der vil stå skrevet i proportionerne. Det skal være nemt og lige til og ikke mindst til at betale. Derfor har vi faste gebyrer for vores klasser, som er ens uanset, om du rider det ene eller andet sted i sammenslutningen.

Vi glæder os rigtig meget til dig.

Du kan følge Sammenslutningen Nordjyllands aktiviteter på deres facebookside - klik her...

Vær opmærksom på, at Sammenslutningen har sine egne programmer i dressur.

Du kan finde Sammenslutningens dressurprogrammer ved at

KLIKKE HER.

SAMMENSLUTNINGENS OUTREGLER

Sammenslutningen Nordjyllands OUTREGLER gældende fra 1/3-24.

Sammenslutningen Nordjylland har egne regler ift. hvornår en ekvipage er udklasset af de forskellige niveauer. Husk at det er resultaterne fra de 2 foregående år, der tæller med i forhold til udklasning.

Vi har inddelt vores dressur klasser i følgende niveauer:

Let D niveau (LD1 og LD2)

Let C niveau (LC1, LC2 og LC3)

Let B niveau (LB1 og LB2)

Let A niveau (LA1, LA2 og LA3)

· Det er tilladt at opnå 5 x pladser på samme niveau, før man er udklasset. Det betyder at man er udelukket af Let D niveauet, hvis man f.eks. vinder 3 x Ld1 og 2 x Ld2 eller vinder 5 gange i LD1. I begge tilfælde er man udelukket af både LD1 og LD2.

· Opnår man 5 pladser på et niveau, er man udklasset af det niveau og alt herunder, men husk at der minimum skal være 4 startere i klassen før pladsen tæller med.

· Er man udklasset i nogle programmer under DRF, så starter man heller ikke dem i Sammenslutningen Nordjylland.

OBS! klasserne med hjælper tæller ikke med i ovenstående udklasning, men har separate regler.

Er man under 8 år, kan man IKKE udklasses af klasserne med hjælp og ingen bliver udklasset af skridtklassen, da denne klasse ikke rangeres.

Er man 8 år eller derover gælder følgende regler og her er det også de 2 foregående år, der tæller med i forhold til udklasning.

Vi har følgende klasser med hjælp:

Skridtprogram (Dette rangeres ikke, man kan derfor ikke udklasses)

Let D niveau (LD1 og LD2)

Let C niveau (LC0 og LC1)

· Det er i klasserne med hjælp KUN tilladt at opnå 3 x pladser, inden man er udklasset af niveauet. Det betyder at man er udelukket af Let D niveauet, hvis man f.eks. vinder 3 x LD1 eller vinder 2 gange i LD1 og 1 gang i LD2. I begge tilfælde er man udelukket af både LD1 og LD2 med hjælp.

· Klasserne med hjælp er forbeholdt de yngre ryttere, og dem der har meget uerfaren heste, der har brug for lidt hjælp, for at få en god oplevelse.

Samme princip gælder i spring, men her er ikke niveauer, kun individuelle højder. Man kan ikke udklasses af de klasser, der rides som ”clearround”, og i disse klasser må man altid modtage hjælp, hvis behovet er der.

· Opnår man 5 pladser på samme højde, er man udklasset af den højde og højderne herunder, men husk at der minimum skal være 4 startere i klassen før pladsen tæller med.

· Er du under DRF udklasset i nogle højder, så starter du dem heller ikke i Sammenslutningen Nordjylland.

Vi forholder os ikke til procenterne, fejl eller placeringer . Vi tæller blot pladser i forbindelse med udelukkelse af de forskellige niveauer/højder.

Husk at du gerne må starte klasser til stævner under DRF, selvom du er udelukket i dem i Sammenslutningen Nordjylland. Vi er blot en "træningsplatform" til, at du kan opnå endnu bedre resultater som ekvipage under DRF.

Rigtig god fornøjelse som deltagere til Sammenslutningen Nordjyllands stævner.